De tijd vliegt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo Boeijen - WaarBenJij.nu De tijd vliegt - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bo Boeijen - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt

Blijf op de hoogte en volg Bo

14 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Oepsie..... ben ik zo goed begonnen met mijn verslagjes de eerste maand, laat ik maand 2 niets van me horen. Ik wordt langzaam een echte Surinaamse vrouw met de Surinaamse mentaliteit; No spang! Maaaaaaaaar we hebben afgelopen maand natuurlijk niet stilgezeten, dus hier in vogelvlucht mijn avonturen in Paramaribo.

Moengo
Amir wilde ons graag meenemen naar zijn geboorteplaats; Moengo. Een schattig dorpje waar je ziet hoe de locals buiten de stad echt leven. Met 3 auto's zijn we vertrokken en na +/- 3uurtjes rijden waren we dan eindelijk daar. Amir heeft ons veel verteld over het dorpje en waar hij zijn jeugd heeft doorgebracht. Zo rond de middag gingen we ergens wat eten (Bami kip/nasi kip as Always), en doordat het een nationale feestdag was waren alle kinderen vrij. In het dorp waren er verschillende festiviteiten georganiseerd. Een soort mini danswedstrijd voor kinderen was daar een van. Leuk om te kijken maar erg genoeg bijna frustrerend dat die kiddo's op zo'n jonge leeftijd al zo goed kunnen shaken met die heupen (JALOERS!), wat een talentjes. Verder was er ook een slagbal toernooi die dag. Uiteraard lieten Andrea en ik als sportstudenten ons niet uit het veld slaan (woordgrapje) en gingen we met de hele groep de strijd aan tegen een locaal dames team. Wat een lol hebben we gehad op een nat modderig zandveldje en wat waren we stiekem bloed fanatiek. Veel gelachen met de dames en de mannen van het dorp vonden het blijkbaar ook leuk om te zien. Ik keek even op en zag ineens dat rondom het hele speelveld het hele dorp stond te genieten van onze slagbalkunsten. Einduitslag: Onbekend. Na deze onvergetelijke ervaring hebben we een plons genomen in het zwembad en zijn we later op de dag teruggekeerd naar Paramaribo city. Super dagtripje!

ZOO
In Paramaribo zit op een korte afstand van 15minuutjes fietsen een kleine dierentuin. Prima uitstapje voor de zaterdagmiddag :) Wat hebben we gezien: Apen, slangen, papegaaien, vogels, een ocelot en jawel... ook een pauw, koeien, duiven en kippen. Inderdaad een hele kleine vervallen dierentuin die je in 2uurtjes maximaal wel gezien hebt. Beetje sneu was is dat er dieren opgesloten worden die op die zelfde plek ook in het wild leven. Je kijkt naar aapjes in de kooi die uitgedaagd worden door wilde aapjes buiten de kooi.... Heel zielig maar helaas niets aan te doen. Deze middag weer veel lol gehad en afgesloten met een heerlijke Surinaamse maaltijd (bami kip/ nasi kip).

Nieuw Amsterdam
Aan de overkant van de Suriname rivier ligt het district Commewijne met als hoofdstad Nieuw Amsterdam. Met een bootje zijn we de rivier overgestoken en daar kwamen we bij een mini haventje aan. Het is zondag, er rijden geen bussen richting Nieuw Amsterdam dus wat doe je... Een keer lief lachen en uiteindelijk voor elkaar krijgen dat de bus een stukje voor je omrijdt en er vanuit dat punt een taxibusje klaarstaat om je midden in Nieuw Amsterdam af te zetten. De reis verliep vlekkeloos op het feit na dat het geplande taxibusje er niet stond. Dus dat werd proppen met z'n 6e in een normale personenwagen. Gelukkig zijn we hier inmiddels getraind in en hebben we een prima comfortabele autorit gehad. Eenmaal aangekomen bij de hoofdstad zijn we rond het fort gaan wandelen. Super mooie omgeving met veel historie, ja een heus educatief dagje. We zijn zelfs aan het einde van de middag naar het museum geweest, chapeau! Maar zonder grappen echt heel indrukwekkend om te zien, vooral de gevangenis maakte veel indruk. Een hokje van 2m bij 1m zonder ramen waar iemand 7dagen lang in moest zitten, bah!
Na deze interessante rondwandeling zijn we gaan relaxen op het gras daar in de buurt. heerlijk nog wat gegeten (bami kip/ nasi kip) en met de bus terug naar de haven waar we overgestapt zijn op het bootje. Heerlijke educatieve dag!

Galibi
Met een hele grote groep en bijna alle leuke mensen die we hier ontmoet hebben zijn we op tour geweest naar Galibi. Galibi is een dorpje in het district Marowijne en ligt op de grens met Frans Guyana, helemaal in de rechterbovenhoek van Suriname. Wederom was het weer een lange weg met de bus voordat we aankwamen bij Albina, dit ligt iets zuidelijker dan Galibi. Vanuit daar zijn we eerst met de boot naar Frans Guyana gevaren, ineens weer terug in Europa. Alle auto’s rijden gewoon rechts en iedereen spreekt Frans, even wennen dat we niet meer gewoon Nederlands konden praten (zo lekker makkelijk). Bij Frans Guyana hebben we een marktje bezocht en heerlijk genoten van een GOED biertje, geen Parbo maar Leffe  Jummmm. Met een voldaan gevoel zijn we verder gelopen naar de gevangenis (bekend van de film Papillon). Vele afschuwelijke dingen zijn hier gebeurd die je soms liever niet wilt horen. Ook een beetje vreemd om daar heel relaxt rond te lopen wetende dat er mensen op gruwelijke manier behandeld zijn. Toch maar braafjes blijven mijn tijd in Suriname! De tour vervolgde zich met het bootje door naar Galibi. Een tocht van +/- 1uur met regen, harde wind waardoor er veel water in de boot kwam en…. Een zeiltje waaronder we droog zouden moeten blijven. Niet gelukt. Maar gelukkig, na regen komt zonneschijn  Op het mini strandje van Galibi lekker opgedroogd en genoten van de mooie omgeving. Na het avondmaal een heerlijke Caipirinha gedronken en een lesje salsa van Shanice (mede stagiaire) gehad. Toen was het wachten geblazen tot we eindelijk mee mochten met het bootje naar de stranden waar de zeeschildpadden eitjes komen leggen. Rond de klok van 02:00uur ’s nachts was het dan eindelijk zover. In het bootje (wederom met regen, wind en zeil) op zoek naar de schildpadden. Vrij snel zag de gids er eentje lopen en zijn we met z’n alle op een afstandje gaan kijken. Gaaf om te zien hoe het in zijn werk gaat en hoe lang ze er mee bezig zijn. Later nog 2 andere schildpadden gezien en toen we bijna op het strand in slaap vielen zijn we toch maar teruggekeerd naar ons ressort om ons bed op te zoeken. Na een korte nacht van +/- 3uurtjes stond het ontbijt weer klaar en gingen we het dorp verkennen. Doodshoofdaapjes kwamen al snel een kijkje bij ons nemen en er volgde grappige taferelen met snoepjes, water en zittende aapjes op billen. Helaas zat ons tripje er toen alweer op en keerde we terug naar Paramaribo waar we met een drankje ongepland tot laat in de nacht de tour hebben afgesloten.

Knini Paati
Knini Paati is een ressort in Boven Suriname ten zuidwesten van het Brokopondostuwmeer. Bij Knini Paati kun je enkel en alleen komen met een bootje wat vertrekt vanaf Atjoni. Atjoni ligt ongeveer 3uur rijden van Paramaribo en deze tocht gingen Lieselotte, Hanne, Andrea en ik zelf afleggen met de auto. Het eerste stuk het ik gereden, met SWAG de stad uitrijden en net zo cool zijn/doen als de locals ging ons prima af. Later heeft Lieselotte het stuur overgenomen en reden we de ellenlange weg die alsmaar rechtdoor gaat over met lekkere muziek op de achtergrond. Alles verliep soepeltjes tot dat…. We stil kwamen te staan zonder benzine in the middle of nowhere. Laten we het een miscommunicatie noemen tussen Jan (stagebegeleider), ons en de auto. Dus wat te doen als je met 4 vrouwen stil staat met links en rechts van de weg bushbush. Inderdaad, lief lachen naar die ene auto die voorbij komt rijden en hopen dat ie je wilt helpen. En jawel, de eerste de beste auto die langs komt rijden stopt gelijk en verteld ons dat ie binnen een half uurtje terug komt met 20liter benzine. Tijdens het wachten hebben we er zelf maar een feestje van gemaakt, in het zonnetje met een biertje en goeie muziek. Eigenlijk best lekker zo’n chill pauze tussendoor, op z’n Surinaams No Spang (geen haast). Na een heel stuk langer dan een half uurtje wachten hadden we er geen vertrouwen meer in en hebben we nog iemand aangehouden. Deze meneer hield een andere man aan en die wilde ons wel helpen. Andrea en ik zijn met hem meegereden naar een dorpje verderop wat achteraf maar 10minuutjes rijden bleek te zijn en vanuit daar hebben we 20liter meegenomen terug naar de auto. Eindelijk konden we onze weg vervolgen naar Atjoni, wat ongeveer nog 2uur rijden bleek te zijn. Ik achter het stuur aan het genieten van de mooie weg midden door de jungle die helemaal alleen van ons was (geen tegenliggers, niets!), de rest aan het dromen van de heerlijke tijd die we in Suriname hebben. Eenmaal aangekomen bij Atjoni kwam Nelson onze gids, bootsman en de eigenaar van Knini Paati ons ophalen. Een uurtje gevaren met de boot over de rivier en toen waren we eindelijk op de plaats van bestemming: Knini Paati. Wat een super mooi ressort waar je in alle rust kunt genieten van de omgeving en de Soela (stroomversnelling) in de rivier. Rest van de dag lekker niets gedaan en ’s nachts geprobeerd te slapen in de hangmat. Na het ontbijtje zijn we met de boot vertrokken naar een klein dorpje verderop, waar we een schooltje hebben bezocht en een rondleiding hebben gekregen. Ook kwamen we de crew van Atlas (programma van NED3) tegen, die dit keer hun avontuur in Suriname beleven. Wat toevallig! Later op de dag hebben we een boswandeling gehad waarna we weer zijn teruggekeerd naar ons mooie ressort. Na het diner nog wat gekaart en heerlijk geslapen in bedden. De volgende dag was de tour alweer ten einde en zijn we met het bootje teruggekeerd naar Atjoni. Daar stond de auto trouw op ons te wachten om terug te rijden naar Paramaribo. Goede terugrit gehad en met z’n alle gegeten om de trip af te sluiten. Misschien iets voor de bezoekers….??

Verder
Holi Phagwa  Kleurenfestival
Sunglam  Festival in de jungle aan de rivier. Heerlijke muziek en leuke mensen. Super dag!
Hotel Torarica  Abonnement genomen om te sporten en chillen (Zwembad, sauna en jacuzzi)
White Beach  Mini strand waar mooier over gesproken wordt dan dat het is. Wel heel veel lol gehad met Karolien, Marjolein en Andrea.
Peperpot  Fietstocht naar de plantage en de jungle trial waar we wilde aapjes gezien hebben. Dit keer op stap geweest met Marjolein en Isabelle.
Oorbel  Spontaan laten schieten en na een weekje er spontaan weer uitgehaald. Beetje ontstoken, helaas.
BBQ  Zelf georganiseerd in Broki, onverwachts kwamen er meer dan 100man eten. Heel gezellig en blij dat het goed verliep.
Stage  Tja dat is er ook nog… Gaat goed hoewel het soms moeilijk is om je ertoe te zetten in dit mooie land waar zoveel leuke dingen te beleven zijn.

Bedankt voor het lezen en ik ga proberen mijn volgende verslagje eerder te schrijven.. :) Nogmaals excuus!

Marlous, Babet, Paps, Mams, Brittje, Bartje en Spinnie we gaan er binnenkort een super tijd van maken #Heel veel zin in!

Liefs Xx

• 14 April 2014 - 19:34

Hannah:

Heeee Bootje!
    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Geniet er nog heel veel van!
    En binnenkort doen we écht een keer skypen!
    Liefs,
    Hannah

• 14 April 2014 - 20:17

Mieke:

Het Bowie,

Wat een verhaal.... Alleen maar leuke dingen, zo moet een stage in het buitenland toch zijn :). Geniet van je bezoek binnenkort!

X Mieke

• 15 April 2014 - 19:57

Viola:

Hé BOllie,
    Superleuk om te lezen!! Geniet nog lekker van de heerlijke avonturen, af en toe een beetje stage en zeker heerlijke drankjes drinken!!
    Tot snel!
    X violala

• 20 April 2014 - 11:31

Els En Karel Boeijen :

Heee Borromaeus,Bodewinus,Boter,
    Da's toch kei hard werken daar.....Nog 6 nachtjes.......
    Boeijend Boekel